Viikko elämästäni

 

valoa pakoon

 

 

Viikon herjaus: operating system not found. Lause ilmestyy läppärin näytölle käynnistäessäni koneen. Kone kuin minä. Käyttöjärjestelmää ei löydy. Olen tyhjä näyttö, tyhjä sisältä. Koneen voi sulkea ja käynnistää uudelleen. Minut ei.

Viikon isku vasten kasvoja: valo. Niin kuin olen odottanut aurinkoa, valoa, varjoja tähän ikuiseen talveen. Valo tuli, työnsi säteet silmiin, kärvensi luomet, migreeni. Olen paennut valoa tällä viikolla, maannut pimeys silmilläni, märkä pyyhe, valoa läpipäästämätön. On huiputettu olo, ikään kuin ystävä olisi pettänyt.

Viikon tunne: kateus niitä kohtaan, jotka ovat taitavampia ja lahjakkaampia. Kateus on inhottava tunne, se vuolee tylsällä puukolla huonoa itsetuntoa, tekee kipeää, saa inhoamaan kaikkea sitä mitä tekee, koska tekee sen huonosti, ilman taitoa. Kateus nauraa kankaan väreissä, pilkkaa siveltimenvedoissa, kuristaa viimeisetkin voimat toimivasta kädestä. Kateus oksentaa sisälleni kitkerää, puistattavaa alemmuuden tuntoa. Kateus on energiaa syövyttävää happoa. Olen mieleltäni pieni ihminen. Minun on päästävä eroon tästä tunteesta.

Viikon laulu:

 

 

 

21 Responses to Viikko elämästäni

  1. Obeesia says:

    Äitee sanoi aina, että ei kannata kadehtia, koska aina on olemassa parempia ihmisiä. On myös olemassa huonompia. Sinne välille kun osuu, on helpointa.

    Kateus on toki tuttu tunne. Ainakin kerran päivässä ihmettelen, että kuinkahan onnellisia nuokin (hoikat, kauniit, lahjakkaat) ovat.

    Ikääntyminen siitä mukavaa, ettei enää tarvitse niin hirveästi yrittää olla jotain. Kun riittää itselleen, riittää muillekin.

    SInulle on varmaan turhaa nyt vakuuttaa, kuinka taitava ja monipuolinen olet. Vakuutan kuitenkin, olenhan käynyt näyttelyssäsi. Joka ilta nukkumaan mennessä katson tauluasi.

    • susupetal says:

      Eihän sitä kannattaisi kadehtia, Obeesia, mutta minkäs voi. Nuorempana en mielestäni kadehtinut niin paljon, nyt vanhempana huomaan tämän ärsyttävän piirteen itsessäni selvemmin. Tai ehkä vain tunnustan sen nyt rehellisemmin.
      Voihan tietenkin olla, että ikääntyminen tuo eteen sen tosiasian, että ei välttämättä opi enää kaikkea mitä haluaisi, aika ja taidot ovat todellakin rajalliset.

      • Obeesia says:

        Minä uskon elinikäiseen oppimiseen. Ihminen oppii koko elämänsä ajan, jos antaa vain oppimiselle tilaisuuden. Jotkut ns. istuvat itsensä päälle ja päättävät olevansa valmiita. Heilel on turha tuputtaa mitään uutta.

        Ikääntyessä muuttuu oppimisen tapa. Et ehkä enää opi 10 merkityksetöntä tavua muutamassa minuutissa (voit oppiakin!), mutta elämä ja kokemukset ovat luoneet aivoihisi rakenteen, johon uudet asiat tarttuvat.

  2. sirokko says:

    Huonommuuden tunteen tunnistan, voiko sitä sanoa kateudeksi.. ehkä positiiviseksi kateudeksi, haluaisi olla yhtä hyvä. Negatiivinen kateus haluaa ottaa toiselta paremmuuden pois. Kuten Obeesia sanoi, aina löytyy parempia ja huonompia, aina löytyy kadehtijoita. . Minäkin positiivisesti kadehdin monitaituruuttasi ja toivon inspiroivan käyttöjärjestelmäsi pikaista uudelleen aktivoitumista.

    • susupetal says:

      Kaipa tämä on siinä mielessä sitten positiivista kateutta, Sirokko. Se vaan jäytää pahasti, jos mieliala on muutenkin aika huono. Hyvässä kunnossa kun on, kateus toimii katalysaattorina, se jopa tuo energiaa, haluaa ylittää itsensä.
      Harmi vaan, että ei ole niin usein sellaisessa kunnossa.

  3. Kiiris says:

    Tuosta kateusvuodatuksesta kyllä löydän myös itseni. Pah. En yleensä ole kade. Taidoille, joita minulla ei ole, olen kade. Se todella syövertää.

    Minusta sinä olet hyvä niin monessa asiassa. Monissa taidoissa. Luovassa mielikuvituksessasi. Rohkeudessa. Minusta sinä olet IHANA!

    • susupetal says:

      Kiiris, ihan mukavaa, kun tunnistat itsesi ja uskallat myöntää sen. Kateus on kait niin paheksuttava tunne, ettei siitä oikein kehtaa edes puhua. Pitäisi olla tyytyväinen siihen mitä on ja kilvoitettava iloisesti, jos jokin kaivelee sisintä.
      En minä kehuja ja vakuutuksia hakenut tällä kirjoituksella. Halusin vaan nostaa kateuden keskustelun aiheeksi.

  4. laiskuri says:

    Minun on kyllä vaikea ymmärtää sinun kateuttasi. Minä kun tunnen kateutta sinua kohtaan. Olet taitava kaikessa mihin ryhdyt. Teet kaikkea mitä minäkin haluaisin vaan en saa aikaiseksi.

    Onneksi minun kateuteni ei ole syövyttävää happoa. Olen selättänyt sen ja annan sen olla taka alalla. Ja annan sen muuttua ihailuksi sinua kohtaan. Ja totean… Sinä olet sinä ja minä olen minä.

    • susupetal says:

      Laiskuri, on minunkin kateudessani paljon ihailua niitä kohtaan, joita kadehdin, ja yleensä vain teen samoin kuin sinä, totean, että minä olen minä ja muut on muita. Mutta silloin, kun on ahdistunut olo muista syistä, kaikki muutkin tunteet nousevat pintaan ja tuntuvat suhteettoman suurilta.

  5. yaelian10 says:

    Voi SusuPetal.sinä olet niin multilahjakas että sinua voisi kadehtia eikä päinvastoin. Huh,onpa ikävää tuo käyttöjärjestelmän häviäminen,peloittavaa! Toivottavasti migreeni jo hellittää!

    • susupetal says:

      Kivaa, kommenttisi ei jäänyt roskiin tällä kertaa, yaelian!
      Pelkään todellakin koko ajan, että tämä kone sanoo lopullisesti irti sopimuksensa, uudet maksavat ihan liikaa.
      Tänään on pilvinen päivä ja pää on parempi. Siis migreenin kannalta, muutenhan olen aika lahopäinen aina.

  6. Maarit says:

    Ikävää, että valo tuo migreenin. Nuoremmalla tytöllä on kans aika paha migreeni ja aurinkoiset päivät on myrkkyä, kun aina ei auta ne a-lasitkaan.

  7. arleena says:

    Viikon iskut, tuleva viikko on jo lempeämpi. Näin on hyvä toivoa.

  8. harakka says:

    Kun on kamala migreeni, niin silloin on aina kaiki asiat päälaellaan, mikään ei toimi, mikään ei elä itsessä.
    Ja kateuskin tulee, vaikkei kadehdikkaan oikeasti.
    Sua kadehtii moni, usko pois!

  9. Päivitysilmoitus: Häpeä, hulluus, hilpeys | SusuPetal

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

