Nukun jo, sisko pienoisesi

 

badding1

 

En minä jaksanut kiivetä Père-Lachaiselle katsomaan Jim Morrisonin hautaa. Liian paljon ihmisiä, liian kuumaa. Someron hautausmaalla on lähes yhtä kuumaa, ihmisiä vähemmän. Puut varjostavat hautoja, lehdet hautovat ilman pysähdyksiin. Aika ei jähmety, se hyppää tasaloikkia taaksepäin.

Pakkasta parikymmentä astetta. Vanha koulu täynnä meitä, me olemme täynnä alkoholia. Kasettimankassa soi vain yksi C-kasetti, Baddingin Muotokuva 1. Aina joku havahtuu, konttaa kääntämään kasetin toisen puolen. Ja rokki soi.
Nuori rakkaus itkettää. Olen yksin, yksinäinen, petetty, jätetty, finnit huonosti peitetty Clearasililla, kaipaan hammastahnan piparminttuista tuoksua kaulalle, fritsuja merkiksi siitä, että minullakin on joku, olen jonkun.
Metriset lumikinokset reunustavat pimeää tietä. Kaupunkiin on pitkä matka. Liian pitkä. Väsyn, hanki on pehmeää, kylmyys ei merkitse mitään. Pilvet karkaavat, niin minäkin. Aamulla minulle kerrotaan, että koulun naapurissa asuvalta maanviljelijältä oli haettu auto, ajettu ja etsitty, löydetty minut. Hymyile Miss Universum.

unto

Tango oli pelottavaa. Pahinta oli, jos mustalaispojat tulivat hakemaan tanssiin. Seison VPK:n pylväiden takana, yritän paeta eteiseen, kun orkesteri aloittaa Satumaan. Minulla on kaksi vasenta jalkaa, älä tule. Hän ei kuule. Päätä minua lyhyempi, voimakkaat kädet ohjaavat minut lattialle, kadotan jalkani, en tunne maata. Keinun aalloilla, tähdet meren yllä. Kahden tangon jälkeen ymmärrän, etten hukkunut. Kotona laitan mankkaan Muotokuva ykkösen. Tango ei ole minua. Ei koskaan enää tansseihin.
Kyllä, nukun jo, sisko pienoisesi.

 

 

 

 

18 Responses to Nukun jo, sisko pienoisesi

  1. hpy says:

    Somerjoen tiedan, mutta kuka oli Mononen?

  2. arleena says:

    Pidän Raulu Badding Somerjoen musiikista.
    Unto Mononen tangojen kuningas.

  3. Millin says:

    Mukavia muisteluita!

  4. Äijä says:

    Someron miehiä kumpikin, Raulikin lauloi yhdelle myöhemmälle levylleen Unton ”Illan varjoon himmeään”.
    Suomalaisuuden syvässä ytimessä oli kumpikin mies.
    Minullakin oli tuo LP Muotokuva 1, suureksi harmikseni olen sen jossain kohdassa hukannut. Taidan muistaakin, mutta ei ole fiksua muistella sellaisia asioita. Ihminen tekee päätöksensä ja ratkaisunsa kulloistenkin olosuhteiden ja silloisen parhaan tietonsa mukaan. Joka tapauksessa levykokoelmasta saaduilla rahoilla hankittiin joku härpäke.

    • susupetal says:

      Äijä, onneksi levyjä voi hankkia uudestaan, jos haluaa.
      Minulla on edelleen tuo Muotokuva vinyylinä hyllyssä, on kyllä aika naarmuinen muinaismuisto.

  5. Tuija says:

    Onneksi ne löysivät sinut kertomaan kaikki tarinasi sanoin ja kuvin, Susu 🙂
    Ihmisen mieli… kumma juttu! Toisen muistot pläjäyttävät tajuntaan syvään haudattuja katkeransuloisia kuvia kielletyistä hetkistä ja taustalla soi Baddingin värisevä ääni: ”pellavapää, kuin poutasää, silmät täynnä on elämää..olen saanut, sinut saanut kokonaan..:” Kamalaa…!

    • susupetal says:

      Tuija, mieli on todellakin outo, mitä kaikkea se säilöökään. Niin kuin laulujenn sanoja vuosikymmenien takaa.
      Outoa, haikeaa, joskus iloistakin.

  6. Hanna-Riikka says:

    Katkeransuloisia muistoja, rehellisesti.

  7. Krisu says:

    En oo ikinä tykännyt siitä keitetyn spagetin lailla epämusikaalisesti kiemurtelevasta ja huonosti laulavasta Bäddingistä.
    Lahessa oli Kansantalolla ’oikeat’ tanssit ja jossain Nastolan-Uudenkylän (muistaakseni) vaiheilla kesäisin lavatanssit. Niissä tuli joskus käytyä kavereiden kanssa. Minä taas olin onnesta soikeena, jos mannepoika tuli hakemaan mua tangolle. Merkki siitä, että loistavat(?) tanssinlahjani oli noteerattu. Muuten en heidän seurastaan niin piitannut, mustalaispoikien.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

