Palautteen saamisen tärkeydestä

 

Pakkasesta huolimatta aivotoiminta ei ole täysin hyytynyt. Tai ehkä muiden asioiden kuin pakkasen ajatteleminen on keino olla huomaamatta miinusasteita. Joka tapauksessa, seistessäni tänään odottamassa julkista liikennevälinettä, tajusin, että olen kehittynyt ihmisenä. Osaan ja haluankin saada rakentavaa kritiikkiä töistäni.

Olen yleensä ollut haluton opiskelemaan enemmän kuin mitä pakko vaatii. Johtunee varmaan siitä, että minulla on aina ollut auktoriteettiongelmia. Niinpä olen monessa asiassa itseoppinut. Turha tulla minua neuvomaan. Osaan itse.
Hankala luonne siis.

Lähetin Hedda ja Zen-sarjikseni ihailemalleni sarjakuvataiteilijalle, jonka blogia olen seurannut vuosia ja jonka kanssa olemme vaihtaneet sähköpostia silloin tällöin. Olisin tietysti voinut lähettää kirjan Hollelle jo käsikirjoitusvaiheessa, mutta sitä en uskaltanut tehdä. Olin varma, että hän olisi käskenyt minun piirtää kaiken uudestaan. Sen pelon lisäksi toiselta pyytäminen esilukemista on aina kaksipiippuinen juttu. Sellaisesta pitäisi mielestäni maksaa, vaikka tuskin maksoin Polgallekaan mitään, kun hän esiluki kirjani Pellen muotokuva.

Hollelta tuli rakentavaa kritiikkiä, huomioita ja neuvoja, jos joskus tekisin toisen sarjakuvakirjan. Olin ihan täpinöissäni, koska tajusin, että voisin jopa toteuttaa niitä neuvoja, voisin edelleen oppia jotain uutta. Ihan vapaaehtoisesti, ilman vastaansanomista ja närkästyneesti nikotellen.

Palaute on tärkeää, niin hyvässä kuin pahassa. Tuota jälkimmäistä voisin tänään tarjota postille. Tuli joulukortti kaukaa Turusta, postileima 15.12.2015.

Tuolla ulkona kävellessäni olin valmis antamaan palautetta edessä kulkeville ihmisille. Kapea, aurattu kävelytie, kolme ihmistä rinnakkain, rallattivat mielessään ”ei väistytä, jos ei tunneta”.
No, enpä halunnutkaan jäädä tekemään tuttavuutta.

Junassa olisin halunnut antaa hyvää palautetta villaan, toppaan ja turkiksiin kääriytyneille kanssamatkustajille. Tuskin kellään oli kännykkää tai tablettia kädessään, oli liian kylmää riisua rukkasia.
Onnistuin saamaan monta katsekontaktia.

Tuosta Hollesta vielä. Hän on avannut nettikaupan, jossa myy tekemiään kuviaan ja puutöitään. Käykäähän katsomassa.

12 Responses to Palautteen saamisen tärkeydestä

  1. Ihan heti alkuun sanon että tottakai teet seuraavan kirjan! On kiva saada rakentavaa palautetta. Vaikka olen muka kursseja aikoinaan käynyt ja missä ie oikeiden taitelijoiden opissa, olen silti pitkälti itseoppinut. Ja kyllä se vaan on pelottavaakin miettiä mitähän saa arviota tuosta ja tuosta. Mutta kun tekee sitä mitä itse haluaa ja tykkää tehdä on oikealla tiellä. Kyllä sitä väkisinkin oppii aina uutta..Teemakuuun Taidetta on todella hyvä lähde minulle oppimiseen.
    Ja mitä tuohon hankaluuteen tulee..muistan kun eräs opettajani sanoi kun piti öljyllä tehdä alaston nainen..no mä tein sitten sinisen naisen 🙂 Hän tuumasi ai sulla olikin aurinkolasit silmilläs..:) Eli tein mitä mua huvitti..ja on hyvä että on ystäviä jotka antavat palautetta.
    Joten jatkoja odotellessa ja mukavaa viikonloppua sinulle 🙂

    • susupetal says:

      Älä hullua yllytä, Esther! Nyt minun pitää rauhoittua, tyhjentää pää, eikä suunnitella mitään uutta. Sen verran voimille ottaa aina nuo luovat prosessit.
      Aikalisän paikka eli ei facea, ainostaan blogit, erakoitumista myös.

      Teemakuu on kyllä hyvä haaste kokeilla rajojaan ja aina toisinaan astua mukavuusalueidensa ulkopuolelle.

  2. tuulento says:

    Mitä useammin luen Heddan, sitä hauskemmaksi se muuttuu ja löydän uusia teräviä oivalluksia. Se kotieläin villakoira on myös kiva ja elää omaa elämäänsä. Kirja on pöydällä aina käden ulottuvilla. Kiitos vielä kerran!

    • susupetal says:

      Mukava kuulla, Tuulento, itse on niin sokea ja kyllästynytkin omiin töihinsä siinä vaiheessa, jos ne julkaistaan tai pidän näyttelyn. Haluaa vaan saada ne pois silmistään, pelkää virheitä, mokia yms.

  3. Rantakasvi says:

    Minulla on Hedda kirjapinoni ohessa. Välipaloina tutkailen sitä yhä uudelleen ja uudelleen ja aina löytyy jotain uutta.

    Pakkanen on lauhtunut, aamulla meinasin lentää istualleen, mittari näytti -5 C.

    • susupetal says:

      Täälläkin on vain -7, Rantakasvi! Siis melkein trooppinen ilmasto 😉

      Olen yrittänyt ympätä Heddaan mahdollisimman paljon yksityiskohtia, joita voi bongata. Joskus tuntuu, että oma huumorintajuni on niin kiero, että kaikki itsestäni muka hauskat jutut, eivät välttämättä hymyilytä muita…!

      Se, mikä on ollut hauskaa kuulla, että moni lukija tuntuu samaistuvan Heddaan -jessus, taidamme olla aika kärttyistä porukkaa 😀

  4. Polgara says:

    Minäkin olen lukenut Heddan jo 1.5 kertaa, noin, suurinpiirtein.. Minullehan oli hirmuisen iso ilo ja kunnia esilukea Pellen muotokuva, todella! Se tuntui (ja siis tuntuu edelleen) valtavalta luottamuksenosoitukselta.
    Haa, sain juuri meiliä, jossa kerrottiin ”Et ole koskaan liian vanha oppimaan!”. Muiden unelmien välissä, pitkinä öinä, näen valveunia myös erilaisista opiskelu- tms. projekteista. Mutta hei, emmehän me ole vanhoja. Kärttyisiä ehkä, minä aika useinkin. 😉

  5. Elegia says:

    Kuulostaa melko tutulta. Itsekin olen vähän sellainen (lähinnä kuvien suhteen, en niinkään tekstien mutta enpä juur mitään ole tehnytkään), että teen mitä teen – pidä tunkkis. En tosin ole kehdannut sanoa sitä vielä ääneen ennen kuin nyt. Mutta sinun esimerkilläsi nyt 😀 Minulla Hedda ja Zen työn alla. Minä olen siis jopa vähän värittänyt! (blogiinikin se on tulossa)

    Ja sori hiljaiselo, muru. Sama vika Päällä. Tai muuttasko ton inessiiviin, you know. ❤

  6. aimarii says:

    Juu – palaute pelottaa ja samalla sitä janoaa. Rehellinen, ei mielistelevä palaute on arvokasta. Siitä jos mistään voi oppia – ainakin itsekseen hommia tekevä.
    Heddaa minä värittelen. ihan oikeasti, siis väritän, vaikkei piirtely ja sen semmonen ole minun juttujani.
    Pistä ihmeessä uutta sarjakuvaa työstäen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

